Zelfhulp – Terugkomen bij jezelf

koffie
Momentje voor jezelf

We kennen dat denk ik allemaal wel: momenten die je hebt waar je hoofd overloopt van plannen, taken en verplichtingen.

Hoe je ook je best doet, je blijft achter de feiten aanrennen en je sluit de dag af met het gevoel dat je minder hebt gedaan dan je wilde. De rode draad van “niet goed genoeg” kun je maar niet afschudden.

Kon je je hoofd maar op het nachtkastje leggen

Vaak is een te druk hoofd een teken dat je uit alle macht probeert controle te krijgen door te DOEN. Wat je dan niet doet, is voelen wat je nodig hebt.

Met doen proberen we een gevoel van veiligheid te creƫren omdat we denken dat ons hoofd daarmee leger wordt en we dan de kalmte krijgen waar we zo naar op zoek zijn.

Social media, boodschappen doen, koken, verjaardagen, werk, kinderen ophalen en wegbrengen, zorgen voor anderen, de lijst is eindeloos.

Wat je nodig hebt voor een rustig hoofd

In onze sprint om te proberen de feiten voor te blijven, zien we over het hoofd wat we op dat moment nodig hebben. Give yourself a break.

Hoe drukker je hoofd is, hoe belangrijker het is om een moment voor jezelf te nemen om te voelen wat je nodig hebt. Niet volgende week maar nu.

Jezelf op de eerste plaats zetten

De eerste stap die je daarin moet maken is jezelf op de eerste plaats zetten. Je hebt voeding nodig om iets te kunnen brengen, fysiek, mentaal en emotioneel. Je slaat je ontbijt ook niet over als je een marathon gaat lopen.

Mijn kraamverzorgster destijds heeft me goed geleerd om eerst zelf te eten voordat ik mijn kind ging voeden in plaats van te denken: als mijn kind gevoed is gaat het ook goed met mij. Dat is hoe we opgevoed zijn, in de praktijk werkt dat niet.

Voeding voor jezelf

Voeding voor jezelf is alles wat je kunt doen waar je blij van wordt:

Een time-out nemen om even te niksen, ik noem dat een bankhangmoment. Het duurt altijd even voordat de storm in mijn hoofd tot bedaren komt. Ik spreek dan af met mezelf dat ik taken die in me opkomen opschrijf, maar dat ik ze hoe dan ook niet uitvoer.

Creatief bezig zijn. Iets maken en de focus alleen maar daarop zetten is een prima manier om andere prikkels en gedachten van je af te zetten.

Fysiek weggaan van de plek waar je bent. Soms merk ik dat ik afstand moet nemen van de drukte in mijn hoofd maar lukt het me niet om dat te doen. In zo’n geval ruim ik alles op waar ik tegenaan kijk en wat me herinnert aan mijn taken. Ik trek mijn schoenen aan en ga een stuk wandelen, net zo lang totdat er een andere flow ontstaat. Fysieke inspanning geeft bepaalde hormonen af die je helpen om te kalmeren.

Bewust ademhalen. Als je bewust op je ademhaling gaat letten, zul je merken dat die oppervlakkig en snel is. Dit versterkt je gevoel van gejaagdheid. Neem de tijd om even te gaan zitten en je ademhaling te kalmeren. Dat geeft je de ruimte om te voelen wat je nodig hebt.

Mediteren. Mediteren is simpel gezegd een manier om de focus terug te brengen naar jezelf zodat je gedachten niet met je aan de haal gaan. Een meditatie die je daarvoor kan gebruiken is bijvoorbeeld deze van Dolly Heuveling van Beek. Bij overprikkeling is het nu eenmaal makkelijker om de stem van de ander te gebruiken om je te laten leiden dan in je eentje de storm in je hoofd tot stilte te brengen.

Hulp vragen. Al zijn er een heleboel dingen die je nu eenmaal zelf moet doen, steun van buiten kan je helpen om je te beseffen dat je niet alles alleen hoeft te doen. Ook dat geeft rust.

Als je een te druk hoofd hebt, ligt dat niet zozeer aan de omstandigheden maar aan de behoeften die bij jou van binnen vragen om aandacht. Hoe beter je voor jezelf kunt zorgen, hoe meer je aankan zonder over de kop te gaan.

Wat doe jij om terug te komen bij jezelf?

Over mij

Zelf aan de slag

Terug naar het blogoverzicht

Naar de homepagina

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.