Kinderen in crisistijd

Visualisaties voor kinderen

Net als volwassenen hebben kinderen hun fantasie als middel om verbinding te maken met positieve gevoelens.

Dat kan vooral zinvol zijn als ze zich bevinden in een onveilige situatie of als ze bepaalde dingen in hun leven missen die ze zo hard nodig hebben om gezond op te groeien.

Je kunt hierbij denken aan veiligheid, respect voor hun grenzen, een veilig thuis en familieleden en andere mensen om zich heen die van ze houden.

Kinderen die deze dingen niet in hun leven hebben, dragen vaak al een behoorlijk pakket aan traumatische gebeurtenissen met zich mee. Deze gebeurtenissen hebben emotionele impact en vragen deskundige ondersteuning om daarin bij te sturen.

Wat hebben deze visualisaties te bieden?

Deze visualisaties zijn gesproken teksten met muziek om met name deze kinderen te helpen gebruik te maken van de hulpbron die ze in zichzelf hebben : fantasie.

De term fantasie is in onze maatschappij vaak beladen: fantasie wordt gezien als iets dat je zo snel mogelijk los moet laten.

Dat is onterecht, want als je kinderen traint om deze fantasie in het juiste perspectief te plaatsen, help je ze juist om iets te gebruiken dat ze altijd bij zich hebben.

Zeker kinderen met een traumatische achtergrond hebben heel vaak de regie in bepaalde situaties niet gehad. In een visualisatie die gebaseerd is op het gebruiken van de fantasie waarin alles mogelijk is, geef je deze kinderen de kans om te voelen hoe het is om de regie wel te hebben.

Daarnaast geef je ze een hulpbron in handen om rechtstreeks invloed uit te oefenen op hun emotioneel welbevinden en daar heeft iedereen wat aan.

De visualisaties bevatten verschillende technieken vanuit mijn historie als therapeut en coach, ze zijn bevestigend, positief en bemoedigend.

Leeftijd en toepassing

De visualisaties zijn geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar. Uiteraard kan er per kind gekeken worden of het kind er mee uit de voeten kan of niet. Dat is dus een kwestie van uitproberen en bij het kind blijven tijdens het beluisteren.

De kinderen kunnen deze visualisaties individueel beluisteren maar bijvoorbeeld ook in een groep met begeleiding. Op die manier houdt er iemand toezicht op de reacties van de kinderen en kan er opvang geboden worden als kinderen in hun emoties geraakt worden.

Gezamenlijk luisteren met een groep kan versterkend werken op het gevoel van verbondenheid in de groep.

Mijn advies is om als begeleider of ouder eerst zelf de visualisatie te beluisteren en op grond van de kennis over de desbetreffende kinderen een keuze te maken voor individueel beluisteren of in een groep.

Wil je graag een visualisatie over een specifiek onderwerp voor kinderen? Neem dan contact met mij op, dan bespreken we de mogelijkheden.

Neem contact op

Visualisaties voor volwassenen

Naar de homepagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.